Wandelcoaching

Buiten zijn praat makkelijker

Als je tegenover elkaar op een stoel zit kijk je elkaar de hele tijd aan. Als je wandelt is dat minder. Daardoor zijn mensen vaak opener. Het is ongedwongener en een stilte is minder ongemakkelijk.

Door te bewegen kom je in beweging

Veel mensen met een coachvraag zitten vaak in hun hoofd. Ze piekeren veel. Door actief buiten te zijn ga je meer uit je hoofd, betrek je veel meer zintuigen en wordt het voor veel mensen makkelijker om ook echt te voelen.

Natuur zorgt voor positieve gevoelens

Uit onderzoek blijkt dat een bezoek aan de natuur leidt tot een vermindering van pijn en negatieve emoties zoals boosheid, vermoeidheid en somberheid en tot een toename van positieve gevoelens en energie.

Bewegen is gezond

Als je veel beweegt, raken je spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om te werken. Je voelt je lichamelijk en psychisch fitter en je hebt meer energie. Bewegen is goed voor je bloeddruk en cholesterol, je kan beter ontspannen, hebt minder last van stress en werkt goed tegen somberheid, depressie en angst.

Frisse lucht en daglicht zijn gezond

Helaas is de lucht binnen vaak ongezond. En in de stad ook nog eens buiten. Daarbij ontbreekt het in veel ruimtes aan voldoende daglicht. Frisse lucht en daglicht zijn belangrijk en zijn ruimschoots aanwezig tijdens het wandel coachen. En vitamine D maakt je lichaam aan als het in contact komt met zonnestralen. Frisse lucht en bewegen versterkt je weerstand en maakt je minder vatbaar voor infecties

Het weer

Wandel coaching met kou of regen klinkt voor veel mensen niet aantrekkelijk. Goede kleding kan dit nadeel grotendeels voorkomen. Verder is het goed om te weten dat het maar zelden gebeurt dat het een volledige coaching sessie met bakken uit de lucht komt. En wist je dat een ervaring of inzicht nog intenser kan zijn als je die onder extreme weersomstandigheden had? Zo zegt hoogleraar Agnes van den Berg: “‘Als de natuur een beetje weerstand geeft, dan krijg je het idee dat je iets overwonnen hebt als je het slechte weer trotseert, dat werkt psychologisch heel goed.”